13.1 C
London
Wednesday, May 18, 2022

Suzuki Alto 2022 buat penampilan sulung di Jepun

- Advertisement -
- Advertisement -spot_img

Suzuki Alto generasi kelapan sudah diperkenalkan sejak 2014 dan selepas ini bakal digantikan oleh model terbaru generasi kesembilannya. Didedahkan di Jepun baru-baru ini, kei car ini menampilkan rekaan yang segar dan akan ditawarkan dengan sistem janaan mild hybrid.

Alto terbaru ini kekal dengan bentuk berkotak yang sama seperti sebelumnya, walaupun rekaan tersebut telah di “lembut”kan sedikit lagi dengan bucu yang lebih melengkung. Lampu utama trapezoidal adalah contoh terbaik untuk pendekatan ini, dengan setiap kluster diberikan perincian yang lebih.

Wajah depan baru ini pula tida lagi empat inlet menegak dan digantikan dengan bukaan kecil di bawah logo Suzuki, dengan jalur krom kecil. Bahagian intake bawah pula menghiasi rekaan bampar baru yang ada, menampilkan bentuk bersegi dalam warna badan.

Di sisi, lengkung tayar juga diperkemas dan lebih ringkas, dengan bahagian bawah pintu juga dihadirkan sedikit lekuk. Kedudukan pemegang pintu belakang kini dialihkan lebih rendah berbanding sebelumnya, untuk disesuaikan dengan profil baru tingkap belakangnya — yang di belakang lebih besar dan kurang agresif.

Di belakang juga ada perubahan, dengan bamparnya membawakan imej yang sama dengan yang di depan. Lebih ketara adalah lampu belakang, yang kini dalam posisi lebih konvensional dan tidak terlalu rendah seperti model generasi kelapan.

Ruang dalaman turut diberi kemaskini sedikit. Papan pemuka misalnya kini berlapis dan diceriakan dengan warna. Stereng juga baru, dengan panel kluster instrumen yang lebih bergaya, dan ada juga ruang meletak cawan di atas glove box. Tataletak umum selebihnya tidak jauh berbeza daripada yang sebelumnya.



Suzuki bagaimanapun masih belum mengeluarkan perinciannya, tetapi oleh kerana Alto berada dalam klasifikasi kei car, ia akan dikuasakan oleh enjin 660 cc tiga-silinder petrol. Baru untuk model generasi kesembilan ini adalah penerapan sistem mild hybrid yang mengandungi generator penghidup bersepadu (ISG) dan bateri lithium-ion kecil.

Seperti model sebelumnya, pakej keselamatan Safety Support juga akan ditawarkan, dengan ciri seperti AEB, bantuan lampu tinggi dan amaran penukaran lorong, sekadar beberapa contoh.





The post Suzuki Alto 2022 buat penampilan sulung di Jepun appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Latest news
- Advertisement -
Related news

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here