BBS Japan telah dinamakan sebagai “pembekal rim rasmi” untuk perlumbaan Formula 1 dengan perjanjian pembekalan selama empat tahun, untuk kesemua 10 pasukan yang bertanding bermula musim 2022. Pengumuman tersebut dibuat ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2022 minggu lalu, dan langkah ini dibuat untuk menyeragamkan penggunaan roda bagi semua pasukan dengan sasaran mewujudkan persaingan perlumbaan yang sengit disamping mengurangkan kos pembangunan.
Sebelum ini, kesemua pasukan Formula 1 bebas untuk menggunakan rim dari pengeluar lain seperti OZ Racing dan Enkei. Manakala untuk tayar, langkah penyeragaman telah dibuat lebih awal iaitu bermula 2011, dengan kesemua pasukan diwajibkan menggunakan tayar yang dihasilkan oleh Pirelli.
Bermula musim ini juga jentera-jentera Formula 1 akan dihasilkan berdasarkan pelbagai undang-undang baharu, antaranya langkah yang radikal menerusi penggunaan rim berdiameter 18-inci, bagi menggantikan rim 13-inci yang telah digunakan sejak sekian lama.
Rim yang lebih besar tersebut juga dibenarkan untuk dipadankan dengan penutup rim. Perincian berkenaan sebelum ini pernah digunakan dalam Formula 1, namun ia telah diharamkan bermula pada musim 2010. Penutup rim ini berperanan untuk mengelakkan terjadinya ‘gelora keracak’ (wake turbulence) dalam masa yang sama memberikan penampilan lebih baik pada jentera F1 generasi baharu tersebut.
Rupa awalan jentera-jentera genrasi baharu dengan rim lebih besar ini telah pun dapat dilihat menerusi sesi-sesi ujian yang telah dilakukan oleh pasukan-pasukan yang bertanding pada Disember lalu. Namun untuk rupa sebenar, kita masih lagi perlu untuk menunggu setiap pasukan memperkenalkan jentera baharu masing-masing secara rasmi sebelum bermulanya Formula 1 musim ini.
The post BBS Japan dilantik pembekal tunggal untuk rim baru 18-inci Formula 1; kini turut guna semula penutup rim appeared first on Paul Tan’s Automotive News.