Produksi Perodua Alza dianjak sehingga April 2022, model generasi baharu akan menyusul selepas itu

0
108

Sebelum ini kami ada laporkan bahawa produksi Perodua Alza generasi sedia ada bakal ditamatkan pada bulan ini selepas berada 12 tahun dalam pasaran. Namun hari ini, Presiden dan CEO Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad mengumumkan bahawa mereka telah mendapat keiizinan untuk meneruskan produksi MPV mampu milik berkenaan sehingga April 2022.

Ini adalah disebabkan pelbagai masalah yang menyebabkan produksi dikilang terpaksa dihentikan seperti sekatan pergerakan penuh, banjir kilat dan sebagainya yang berlaku tahun lalu, membolehkan Perodua mendapat keizinan untuk melanjutkan produksi Alza generasi sedia ada berkenaan selama tiga bulan lagi.

Dalam laporan sebelum ini, Perodua terpaksa menghentikan produksi Alza kerana ia tidak lagi menepati undang-undang emisi ekzos setelah kerajaan beralih dari penarafan Euro 2 kepada Euro 4 menjelang 1 Januari 2022 (ia pada asalnya dijadualkan akan beralih pada 1 Oktober 2021).

Sebelum ini juga Perodua mengatakan bahawa mereka berjaya memohon untuk meneruskan produksi Alza sehingga ke hujung Januari 2022. Walaupun undang-undang baharu ini sudah dikuatkuasakan kelak, hanya produksi kenderaan yang tidak lagi melepasi had emisi berkenaan perlu dihentikan serta merta, manakala stok-stok akhir masih boleh dijual sehingga habis.

Bos besar Perodua berkenaan turut memberitahu bahawa sebaik sahaja produksi Alza generasi pertama ini tamat, ia akan digantikan terus dengan produksi model gantian untuk MPV tersebut, yang diasaskan dari platform baharu Daihatsu New Global Architecture (DNGA). “Harap-harap transisi antara Alza lama dan Alza baharu akan berjalan dengan lancar,” kata Dato’ Zainal.

“Kami masih mempunyai tempahan tertunggak sebanyak 3,200 unit untuk Alza. Kami percaya, dengan [masa pendulu] produksi yang kami ada, kami dapat menghantar tempahan-tempahan ini kepada pelanggan,” tambahnya lagi.

Walaupun sudah berada dipenghujung usia produksi, jualan untuk Perodua Alza generasi sedia ada masih lagi kuat. Dalam pengumuman prestasi jualan 2021 Perodua awal bulan ini, Alza dilapor mencatatkan jualan keseluruhan sebanyak 14,828 unit sepanjang tahun lalu. Apa yang mengejutkan lagi, angka tersebut hanya kurang sekitar 500 unit berbanding satu lagi model tujuh-tempat duduk dari Perodua yang jauh lebih moden iaitu SUV segmen-B, iaitu Aruz.

Sebelum ini Perodua telah pun mengesahkan bahawa model gantian untuk Alza bakal dilancarkan tahun ini, namun garis masa untuk pelancaran model tersebut masih belum disebut dengan jelas. Juga masih belum dapat dipastikan sama ada Perodua akan terus menggunakan nama Alza untuk MPV generasi baharu berkenaan atau akan digantikan dengan nama lain.



Toyota Avanza (atas kiri) dan Daihatsu Xenia (atas kanan) generasi baharu pasaran Indonesia serta imej bayangan Perodua Alza generasi baharu (bawah)

Buat masa sekarang projek pembangunan MPV baharu tersebut hanya dikenali dengan kod D27A dan ia merupakan kembar kepada Daihatsu Xenia dan Toyota Avanza generasi baharu yang telah pun dilancarkan di Indonesia lewat tahun lalu.

Kedua-dua MPV segmen-B generasi baharu tersebut diasaskan dari platform baharu DNGA, iaitu asas yang sama seperti kembar Daihatsu Rocky/Toyota Raize/Perodua Ativa. Di Indonesia, Xenia dan Avanza menerima unit janakuasa yang sama seperti Perodua Myvi facelift 2022 iaitu pilihan enjin 1.3L 1NR-VE dan 1.5L 2NR-FE bersama kotak gear D-CVT.

Boleh dijangkakan, Alza generasi baharu pasaran Malaysia ini nanti mungkin hanya ditawarkan dengan enjin 2NR-FE. Unit 1.5 liter empat-silinder DOHC Dual VVT-i berkenaan mampu untuk menjana 106 PS pada 6,000 rpm dan 137 Nm tork pada 4,200 rpm.

Seperti model-model terkini Perodua yang lain, model gantian Alza ini turut dijangka bakal menerima enam-beg udara, sistem kestabilan elektronik dan juga sistem bantuan pemanduan termaju Perodua Smart Drive Assist (PSDA). Sistem berkenaan menampilkan fungsi termasuk brek kecemasan automatik, cruise control adaptif dan juga bantuan kekal tengah lorong.

The post Produksi Perodua Alza dianjak sehingga April 2022, model generasi baharu akan menyusul selepas itu appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here